veilig werken in de zorg

In de zorg krijgen zorgmedewerkers steeds vaker te maken met agressie. Dit vraagt een hoop van ieders zelfvertrouwen, om in onveilig situaties, op een rustige manier efficiënt en professioneel te blijven handelen. Weten wat je doet en waarom je iets doet is essentieel voor een veilige werkomgeving – voor jou, je collega’s maar ook de cliënten. In mijn trainingen geef ik zorgbegeleiders zicht op hun eigen handelspatronen en geef ik ze de tools om te werken aan hun eigen soft & hard skills waarmee ze onveilige situaties gecontroleerd kunnen fixeren wanneer dat nodig is. Je kunt je inschrijven op één van de bestaande trainingen of de training boeken voor het gehele team. In het laatste geval werken we ook aan het inzetten van ieders vaardigheden voor optimaal resultaat.

waarom deze training voor zorgmedewerkers?

Als zorgmedewerkers zelf niet veilig kunnen handelen in ongewenste situaties kan dit onzekerheid met zich meebrengen en daardoor ook het werkplezier verminderen. Er is dan ook steeds meer vraag naar opleiding of training op het gebied van weerbaarheid en het de-escaleren van agressie vanuit de zorgmedewerker zelf. Meer feeling krijgen met situational awareness verhoogt, in samenwerking met de zorgbeveiliging, een effectieve manier van sneller en veiliger handelen.

natuurlijke stress reacties

95 procent van onze denk- en handelspatronen worden gereguleerd in ons onderbewuste brein. Niet zo gek dus dat het soms lastig is om in beweging te komen op momenten dat we stress ervaren. Hebben er al meerdere vervelende situaties zich voorgedaan op de werkvloer, dan kan het zomaar zijn dat een flight, freeze of fight reacties zijn opgeslagen in het lichaam. Tijdens de trainingen besteden we hier ook extra aandacht aan, want of een ervaring nu als groot of klein aanvoelt, en zelfs als medewerkers niet precies weten wat ze tegenhoudt tijdens het handelen in onveilige situaties, het veranderen van deze perceptie kan een grote positieve invloed en werkefficiente/werkplezier verbeteren.

weerbaarheidstraining supermarkt en andere branches

Niet alleen de zorg maar ook supermarkten, scholen en grote winkelketens besteden steeds meer aandacht aan weerbaarheid. Diverse maatregelen worden getroffen, naamkaartjes worden vervangen voor bodycams en vaak zien we extra inzet van beveiliging. Toch is snel op de juiste manier handelen van uit een medewerker effectiever. Met rust, kalmte en daadkracht is het voor iedereen mogelijk om een situatie op een veilige manier te de-escaleren. In  onze trainingen besteden we daarom veel aandacht aan situational aweraness, agressie weerbaarheid en emotionele veiligheid zodat medewerkers leren, tijdens elke situatie, in hun kracht te staan. 

Meer weten over deze training of heb je een specifieke vraag. Neem dan even contact met mij op.

× Stuur mij een bericht